tre nye arter på samme håving

Onsdag 13. juni gikk edderkoppturen til ei myr i Nome kommune i Telemark. Etter noen timer med oppholdsvær og sol var det endelig tørt nok til å håve på myra og i kantsonen, som var bevokst med furu, gran og bjørk. Jeg regnet med å kun finne mer av arter jeg allerede har funnet tidligere, og ganske visst ville fangsten bli dominert av Myredderkopp.

Etter femten til tyve minutters håving hadde jeg dekket et par mål myr samt rufset godt oppunder greinverket på nåletrærne på myra og i kantsonen av myra. Det var tid for å tømme håven og få fangsten over på sprit. Og som antatt var det fullt opp av myredderkopper, de aller fleste juvenile eller subadulte. Men fangsten inneholdt mye mer enn som så. I alt 21 arter skulle det senere vise seg.

Mens jeg satt der og plukket edderkopper ut av balja kom en gammel mann haltende borttil meg, meg et godt grep om stokken. Han var nysgjerrig på hva jeg holdt på med og fikk både se og vite svar på sine spørsmål. Riktig ivrig ble han da jeg ga ham en plastkopp med en vakker, gigantisk Myredderkopp-hunn. Han ble stående lenge å se. Syntes den var svær og mente han aldri hadde sett en slik før. Etter en tid takket han for praten og fortsatte sin daglige gåtur.

Det å tømme balja fra håvfangsten tok tid. Mye gress, kvister, rusk og rask skjuler gjerne masse småkryp, og selv etter en halv time var det mange edderkopper igjen. Det holdt på å skye til igjen så jeg tenkte det ikke ble flere håvinger. Jeg kunne like gjerne ta meg god tid med det jeg hadde fanget. Så jeg slo i kaffe, spiste noen blåbærkjeks og tente en røyk. Og i løpet av nok en halvtime plukket jeg mange små edderkopper ut av balja. Man føler seg aldri sikker på å ha fått med seg alle.

På kvelden sorterte jeg fangsten under stereolupa. Plukket vekk juvenile og grovsorterte edderkoppene i fire spritglass. Identifiseringen fikk vente et par dager siden jeg skulle på kurs i regi av jobben hele neste dag. Men jeg hadde sett et par interessante edderkopper under sorteringen. Kanskje ble det en eller to nye arter for meg?

Fredag 15. juni ble en merkelig dag. Først reiste jeg til ei lita myr på Seljordsheia og håvet, samt stoppet et par steder på tur hjem hvor jeg gikk med pooteren og vippet stein. Og etter turen ble det middag før identifiseringsjobben fra onsdagens fangst tok til. Som vanlig gjorde jeg unna det aller meste ganske raskt. Ble sittende igjen med noen få større edderkopper og et titalls linyphiider til slutt. Disse krevde mer tid å finne navn på.

Blant mange juvenile hoppeedderkopper var det en jeg hadde lagt til side. Jeg trodde den også var juvenil men ville ta en ekstra kikk på den – heldigvis. Den viste seg å være adult, men med et så lite og hårdekket epigyn at jeg ikke kunne se om den var adult før jeg vippet det ut. Jeg tok bilder og fant fram Almquist. Dette var definitivt en ny art for meg. Jeg kom fram til at det måtte være Sitticus inexpectus, en ny art for Norge!

Jeg fomlet meg fram på tastaturet. Fikk i stand bilder som kunne legges ut på forumet og fortsatte identifiseringen av linyphiider mens jeg ventet på bekreftende svar. Glenn var først ute og antydet at det kunne være Sitticus caricis, noe jeg sa meg enig i etter ytterligere vulvastudier. Og siden den arten heller ikke er funnet i Norge før, kunne jeg notere meg for nok et nyfunn for gamlelandet. Og… –

Jeg holdt nå på med en høyst interessant linyphiide. Var godt i gang. Hadde tatt bilder og rotet meg frem til opplysninger om tibiale torner, sansehår og dyrets lengde, og; jeg var nesten sikker på at jeg satt der med nok en ny art for Norge. Fra en og samme håving! Dette var for godt til å være sant. Men like fullt, det var liten tvil om at jeg satt her med en Araeoncus humilis. Nok en av Kjetils blåarter. Jeg fikk skjelven. Fikk ordnet og lagt ut bilder på forumet, men jeg hadde fått skjelven.

Det meste gjentok seg nok en gang. Og da jeg igjen, etter at jeg med urolige hender og med nød og neppe hadde foretatt disseksjon og fotografert habitus, epigyn og vulva kunne fastslå at jeg hadde ny art nummer tre fra samme håving, en Trichopternoides thorelli, kom en merkelig reaksjon. Dette var egentlig for godt til å være sant. Det skulle egentlig ikke kunne skje. Og jeg visste at det ville ta lang tid før jeg sovnet utpå morgenkvisten. Jeg var rett og slett i ulage. Hele kroppen var i ulage. Og ikke minst tankene.

Man må ha en god porsjon flaks i tillegg til innsatsen man nedlegger for å oppleve noe slikt. Jeg fant altså tre nye arter i en håving, men kun ett eksemplar av hver art. Hadde jeg ved noen tilfeller tatt et steg til høyre istedenfor venstre der jeg gikk og svingte håven, ville jeg ikke funnet noen av dem. Men med alle timene på jakt etter edderkopper må man jo før eller siden lykkes, og her kom vel den mye omtalte ketsjupeffekten. Full uttelling!

Det som også står igjen som en sannhet etter denne opplevelsen, er at tilsynelatende like biotoper kan huse ulike arter. En myr er ikke bare en myr. Myrer er forskjellige og har utviklet egne små og store økosystem og næringskjeder. Så sjansene for å finne noe nytt når man kommer til ei myr man ikke har undersøkt tidligere, er alltid tilstede. Og for alt jeg vet kan flere nye arter ha tilhold på denne myra. Fellefangst på samme lokalitet kan gi en helt annen artsliste enn den jeg fikk. Men neppe tre nye arter for landet.

  • Araeoncus humilis
  • Dictyna arundinacea
  • Dolomedes fimbriatus
  • Entelecara acuminata
  • Evarcha falcata
  • Gonatium rubens
  • Heliophanus dubius
  • Hypomma bituberculatum
  • Hypsosinga sanguinea
  • Metellina mengei
  • Microlinyphia pusilla
  • Minicia marginella
  • Misumena vatia
  • Neriene peltata
  • Oedothorax retusus
  • Philodromus aureolus
  • Robertus arundineti
  • Sitticus caricis
  • Tetragnatha extensa
  • Tetragnatha pinicola
  • Trichopternoides thorelli

Magne.

2 responses to this post.


  1. Kan du sjekke opp denne linken og se hva slags edderkopp jeg har tatt foto av…
    Vennlig hilsen Wenche Tolfsen.
    Har lagt ut fotoet på min side:»Foto fra Notodden og omegn» under albumet: Insects from the district…

    Svar

    • Hei Wenche!

      Det du har funnet er en Philodromus margaritatus. Disse er vakre og kan ha litt ulikt mønster.

      Mvh. Magne.

      Svar

Legg igjen en kommentar

