Godt funn

Den 29. mai håvet jeg på og i kanten av ei myr ved Breiset nord i Sauherad kommune, Telemark. Ved å slå håven oppunder furukvister fanget jeg hjulveveren Aculepeira ceropegia. Arten er rødlistet som sårbar (VU). Denne arten er kun funnet ved ett tilfelle tidligere, helt tilbake i 1876 da zoolog Robert Collett rapporterte et funn nær Elverum i Hedmark. Det ble nesten som et nytt funn etter 136 års ventetid. (I 1875 fikk Collett H.K.H. Kronprinsens gullmedalje for sitt arbeid om norske edderkopper. Han var den første som publiserte en oversikt over de norske edderkoppartene). 

Aculepeira ceropegia har en søsterart i nord som heter A. lapponica, funnet ny for Norge i fjor sommer av Kjetil Åkra. Dette er vakre og ganske store edderkopper. Mitt eksemplar målte 9 mm, og A. lapponica blir noe større.

6 responses to this post.

  1. Posted by Steinn on 05.01.13 at 9:32 pm

    Funnet først av meg dagen før Kjetil fant sin. 😉 Imidlertid var Kjetil først ute med å rapportere funnet.

    Svar

    • @Steinn

      Ja, det er korrekt. Gratulerer 🙂
      Opplevde det samme da jeg fant Enoplognatha latimana. Det viste seg at Annie var første finner men det funnet ble registrert etter mitt funn.

      Svar

  2. Posted by Isabell on 19.08.14 at 4:53 pm

    Hei

    Har funnet denne edderkoppen i hagen min på Nattland i Bergen. Synes at den så ganske farlig ut.

    Svar

    • Hei Isabell.

      Fint om du kan dokumentere funnet med et bilde. Om du virkelig har funnet Aculepeira ceropegia er det viktig å få den registrert på Artsobservasjoner.

      Mvh. Magne.

      Svar

  3. Fant en på Jessheim idag – hvordan får jeg lagt ved bilde?

    Svar

Legg igjen en kommentar

