ny art for Norge

Achaeridion conigerum

***

Den 24. august 2011 fant jeg en liten hunnedderkopp på kun 1,5 mm i Bø kommune, Telemark. Edderkoppen tilhører Familien Theridiidae og er eneste art i slekten Achaeridion. Den heter Achaeridion conigerum og er sjelden også i Europeisk sammenheng. Mitt funn er det tiende i Europa, og nærmeste funn er gjort i Skåne år 1942 i Sverige (1 hann). Det betyr at mitt funn så langt er det nordligste. Sørligste funn er gjort i Pyrineene. Min edderkopp ble funnet i morenestein i en sørvendt rasskråning i blandingsskog (se bilde).

Oppdatering: Et underlig sammentreff var det at dansken Jørgen Lissner også fant en Achaeridion conigerum (subadult hann) på jernbanestasjonen i Gøteborg den 22. august. Som nevnt er det nesten 70 år siden den ble funnet i Sverige, og altså nå for første gang i Norge.

4 responses to this post.

  1. Posted by Glenn on 25.08.11 at 6:21 pm

    Det er bare å gratulere igjen! 🙂

    Enda en «Skåneart» naglet her i sørøst…
    Det begynner å bli mange av dem nå!

    -Glenn

    Svar

    • Hei Glenn!

      Det er helt utrolig hva vi har spadd opp av nye arter på to-tre år. Denne ville vel knapt noen trodd vi hadde her i landet, som med Enoplognatha latimana og flere. Såkalte kystnære arter viser seg å finnes også inne i landet og gamle sannheter snus på hodet. Slikt er inspirerende og moro.

      Magne.

      Svar

      • Posted by Jørgen Lissner on 26.08.11 at 4:11 pm

        Hei Magne og Glenn, to af mine favorit fjellgubber (Arne er altså min nummer ét)

        Heldet tilsmiler de dygtige og flittige. Så tillykke til Magne!

        Mærkeligt sammentræf! Var i Gøteborg et par dage med familen. Gad ikke shoppe så jeg brugte mandag eftermiddag på at lede efter «klima»edderkopper i centrum. Fandt en population af Steatoda triangulosa i et drivhus i byparken (ny for Sverige?).

        I papiraffald i et sporskifte på jernbaneterræn fandt jeg en lille theriidid som lignede en lille unge af Ero. Da jeg ledte efter klimaedderkopper og ikke kunne udelukke at det var en ung Ero tuberculata tog jeg den med hjem i køleskabet så jeg kunne kigge på den senere. Glemte alt om den indtil jeg læste Magnes nyhed – Magnes dyr var jo helt magen til mit eksemplar! Selvom mit eksemplar er en subadult han er jeg sikker på bestemmelsen. Kropsformen og farvetegninger er mage til Magnes eksemplar og den meget lille kropstørrelse for en subadult han udelukker alle andre kendte theridiider i regionen. Så stor tak til Magne for nyheden! Uden den havde jeg nok ikke tænkt i conigerum baner – jeg anede faktisk ikke at arten eksisterede. Nu må jeg også finde arten i Danmark også, nu hvor den er kendt fra landene omkring os.

        menb først skal der fotograferes!

        Mvh Jørgen Lissner

        Svar

Legg igjen en kommentar

