Funn av ny art

Neon levis

***

Den 13. juli 2011 fant jeg en hunn av hoppeedderkoppen Neon levis (Salticidae) ved Flåvatn i Kviteseid kommune, Telemark, i området mellom Flåbygd og Kilen. Fangstmetode var sålding av mose og strø på solvendt svaberg. Funnet er så langt eneste funn av arten i Norge. Neon levis er ikke akkurat noen kjempe av en edderkopp. Hannen blir inntil 2,5 mm lang (+ bein), mens hunnen blir inntil 3 mm lang.

***

Jeg fant også et stort antall hunner av ulveedderkoppen Aulonia albimana (Lycosidae) i samme område, en art som ble oppdaget ny for Norge ti dager tidligere av Glenn Halvor Morka (hans funn ble gjort på Rapentangen sør i Telemark).

Selv om Aulonia albimana var tallrik i området kan forekomsten være veldig lokal. Søk få dager senere i tilsvarende habitat få kilometer lenger vest, mellom Kilen og Fjågesund, ga ingen funn av denne arten.

***

PS: Bilde to viser epigyn og vulva som ofte benyttes for sikker identifisering. Bildene er tatt gjennom stereolupe og mikroskop.

Oppdatering: Det viser seg at Kjell Magne Olsen fant denne arten først da han fanget et hann-individ på Ekeberg i juli. 2007. Funnet ble dessverre ikke offentliggjort før ultimo januar 2012.

8 responses to this post.

  1. Posted by Tordis Sundnes Åmelfot Reset 6 6100 Volda on 07.08.11 at 8:19 pm

    Har jeg kommet over en ny art av edderkopper? Den var hvit på bakkroppen med et rosa felt fra foran til bak, og så ut som perlemor. Helt nydelig, ellers synes jeg edderkopper er noen ekle kryp! Dessverre gjorde jeg som jeg bruker å gjøre med edderkopper, jeg knerta den. Men angra meg, men for sent.

    Svar

    • Hei Tordis.

      Uten bilde og uten å vite om den var voksen er det vanskelig å vite hvilken art du har sett. Du får heller forsøke å ta bilde neste gang så kanskje jeg finner ut av det.

      Mvh. Magne.

      Svar

      • Posted by Tordis Sundnes Åmelfot Reset 6 6100 Volda on 08.08.11 at 6:32 pm

        Jeg lurer bare på om det er funnet hvite edderkopper før. Forkroppen var også hvit.

        Svar

        • Hei igjen.

          Joda, det finnes bl.a. en krabbeedderkopp som heter Misumena vatia som kan ha flere og ulike farger, også tilnærmet helt hvit. Vi har også kuleedderkopper som kan være tilnærmet hvite, men som også kan ha rød stripe eller striper på bakkroppen, som Enoplognatha latimana og Enoplognatha ovata. Går du opp og trykker på de grønne arkfanene «Thomisidae» og «Theridiidae» vil du finne bilder av disse artene.

          Mvh. Magne.

          Svar

  2. Posted by Tordis Sundnes Åmelfot Reset 6 6100 Volda on 21.08.11 at 9:26 pm

    Hei.
    Ingen av de artene som du foreslo ligner på den edderkoppen som jeg så. Den var kritthvit med rosa stripe fra fremst på bakkroppen til bakerst. Avlang og med lange tynne bein. Det skimret i fargene som perlemor. Har aldri sett noe som lignet denne. Skal være på utkikk etter flere og sende bilder og ellers fange en som jeg kan sende til deg.
    Hilsen Tordis

    Svar

    • Hei igjen!

      Vi skal nok finne ut hva du har sett om du får tatt bilde. Trengs nærmere undersøkelser kan du putte den i en tett beholder med litt fuktig mose når den postes. Spent på hva du har sett 🙂 Ha en god uke.

      Magne.

      Svar

  3. Hvilken art er det jeg har tatt bilde av. Link til bildet på flickr :
    DSC09836

    Svar

Legg igjen en kommentar

