en superdag på fjellet

For et drøyt halvår tilbake, 9. august 2009, gjorde kona og jeg en edderkopptur på Lifjell. Nærmere bestemt Røksbufjellet, en av tre sydvendte fjellknoker som ligger i Bø kommune. Været var strålende og t-skjortene ble mørke i fargen opp bratta. Vel oppe ble det skift til tørre t-skjorter, så kaffe og sjokolade. Livet var akkurat så godt som det kan være. Og mens min bedre halvdel valgte å strekke seg ut over lyng og mose for en døs i solen, fylte jeg lommene med urinprøvebokser og begynte å bevege meg som en sporhund på den forblåste rabben.

Det er noe med å komme i rett modus. Finne rett fokus og perspektiv. Første minuttene så jeg ikke en edderkopp. Men så, etter å ha sett den første, dukket de liksom opp rundt meg på alle kanter. Og det ble et par riktig interessante timer, med flere fine funn av store og vakre ulveedderkopper. Først oppe på rabben (980 moh), hvor jeg fant, Pardosa trailli, og Pardosa palustris. Så fortsatte det ned ei lita li med mose, krekling og dvergbjørk, hvor jeg fant Alopecosa aculeata og Alopecosa taeniata. Så skiftet vegetasjonen til vier, et par fjellgraner og noe kronglete fjellbjørk, før jeg endte opp på ei torvmosemyr ved Langetjønn (950 moh). Nest siste arten jeg samlet inn på turen, var en Arctosa alpigena lamperti som hastet over kjøttorvmosen. En riktig vakker edderkopp.

Det var tid for en siste kaffeskvett og en rullings før vi tumlet oss nedover igjen til bygda. Jeg var strålende fornøyd med innsats og fangst. Men det var ikke helt over. Tilbake der kona ennå lå og halvsov i solen, ble siste funnet gjort. En stor og flott Alopecosa pulverulenta hadde kravlet seg ubeskjedent høyt opp på konas lår. En hann! Halvgal av sjalusi, redd for hva den kunne forvolde av skade med palpene sine, faget jeg den lynraskt inn i boksen. Det førte naturligvis til at hun våknet til og spratt opp i sittestilling. Lurte på hva som skjedde, hva jeg holdt på med? Og hun ble mektig imponert da hun fikk forklaringen og fikk se den fine hannen som hadde entret henne så barskt. Slik jeg ser det, kom jeg i grevens tid.

 

Det var en super tur. God trim, fint vær, og hva jeg vil kalle en utrolig gild fangst. For meg var alle disse, med unntak av Pardosa palustris, nye arter. Store og flotte dyr jeg kunne ta med hjem, studere og fotografere. På det tyske Forum mitteleuropäischer Spinnen, fikk jeg hjelp av Arno Grabolle til å identifisere flere av artene, og endelig kunne jeg fornøyd navngi og arkivere fangsten. Og til sommeren, om helsa og forholdene vil det slik, skal vi svette oss opp bratta for å finne mer snadder blant stein, lyng, mose og gress. Om fangsten ikke skulle bli like overveldende, er jeg nesten sikker på å gjøre flere interessante funn der oppe i høyden. Ikke minst funn av småtasser som skjuler seg i lyng og vegetasjon. At jeg er den første som samler edderkopper i området, gir en helt spesiell følelse av å være pioner på oppdagelsesferd. Jeg er på mange måter dømt til å lykkes. Uansett hva jeg finner, er det en ny oppdagelse for kommunen, og det gir en god spenning i hele kroppen.

7 responses to this post.

  1. Posted by Annie on 03.03.10 at 8:29 pm

    Heia Magne 🙂

    Fantastisk flott fortelling om en kjempeflott tur! Du skriver saa det ryker Magne..Det er som man er der oppe paa fjellet jo! Jeg lo godt over hannedderkoppen som hadde tatt seg en liten tur oppover din kones laar! Du gjorde helt rett i aa kaste deg over den..Man kan aldri vite hvilke intensjoner en slik kar har..ogsaa med 2 palper gitt! ;D

    Og du har saa rett vet du..Du ER en pioner der oppe, og det er noe aa smile over det! 🙂
    Det blir flere funn som kommer til aa bli kjempespennende for deg, mark my words! 🙂

    Klem sendes over grensa 🙂

    Svar

    • Hei igjen, Annie.

      Artig å høre rosende ord. Jo, det var en kritisk situasjon. Måtte vise handlekraft i tide for ikke å bli utkonkurrert. Slike rivaler som selv spinner sitt snøre, får nok ofte snøret i bunn 🙂 For å være helt på den sikre siden, skal jeg stikke ned på landbruksverkstedet og låne utstyr til å sveise undertøy til madamen før sesongen som kommer. Tungt å gå med i bratta, men veldig trygt. Jeg skal ta patent og kalle produktet «Allways safe extra».

      Tipper den store utfordringen blir å holde orden på og identifisere alle linyphiidene til sommeren og høsten. Med nye fangsttips tror jeg fangstene blir betydelige. Godt vi har eksperter å ty til. Glenn kommer til å bli rå på å idde dem, det er jeg overbevist om. Dette har han blikk for. Tipper du også ligger laaangt foran de fleste etter hvert, med et halvt øye i lupa til stadighet.

      Jeg har planlagt sesongen litt allerede og tror jeg får fullt opp i hele år. Ikke minst blir det en spennende fallfellesesong. Lifjell må vente til månedsskiftet juli-august og videre utover mot høsten, og jeg er spent på om jeg finner spennende linyphiider også der oppe i høyden. Veldig spent 🙂

      Mvh Magne.

      Svar

  2. Posted by Glenn on 05.03.10 at 7:41 am

    Flott historie, Magne!
    Godt du passer på kvinnfolka i krisesituasjoner, hehe…

    Er overbevist om at du kommer til å bli sittende å idde edderkopper utover hele vinteren etter sommerinnsamlingen. Har en mistanke om at det blir mange eksemplarer å harve over etterhvert. Og jeg, -kommer til å være like spent som deg over å se hva du har funnet!

    Lifjell står på mi liste i år over områder jeg har lyst å besøke. 🙂

    Blir det stereolupe på deg etterhvert?

    Svar

    • Hei Glenn.

      Jo, jeg regner med å skaffe meg vinterjobb i løpet av sommeren. Tipper det blir noen mailer med id-spørsmål, og mange bilder til forumet. Har ikke hatt fokus på matteveverne ennå og regner bl.a. med å finne en drøss arter av storfamilien. Og mye annet også. Kan nesten ikke vente lengre, og det behøver jeg snart ikke gjøre heller 🙂

      Angående stereolupe har jeg sittet så lenge på gjerdet at jeg er blitt sår bak. Må vel hoppe ned snart. Har nok muligheten til å bruke høyskolens lab, men det enkleste hadde jo vært å ha en selv, med fotoutstyr påmontert. Tipper det blir utstyrskjøp i løpet av vår/sommer.

      Kunne vært artig med en skikkelig Lifjell-ekspedisjon til sensommeren. Den får du legge bak øret så lenge.

      Svar

  3. Blir flotte greier vettu. 🙂

    Desto flere som lager grundige undersøkelser av sine nærområder, desto enklere blir det for fylker/kommuner å hente inn informasjon om arter de har innen sine grenser. I år er disse instansene pålagt å sette igang slike tiltak, og jeg undres på hvordan de skal rekke å få gjennomført det! Blir iallefall interessant å følge med på hva som blir gjort.

    Vi får gi vår lille skjerv iallefall. 😉

    Svar

    • @Glenn.

      «Grundige undersøkelser» er og blir et relativt begrep i denne sammenheng, føler jeg. Med mye kupert terreng og ellers en mangfoldighet i naturtyper, følen jeg at det er så lite man egentlig får undersøkt skikkelig. At man også finner ulike familier og arter i det som for meg/oss fortoner seg som veldig like typer habitat, og det selv om avstanden mellom habitatene er små, medfører at man høyst trolig overser veldig mye. På toppen av alt kommer det med dagjakt vs nattjakt. Man oppdager to forskjellige verdener på mange måter. Men artslistene lyver ikke, så at man ender opp med å finne en stor andel av artene som holder til i kommunen, det tror jeg. Er spent på hvordan artslista mi ser ut om bare 3-5 år. Jeg tror faktisk halvparten av norske edderkopparter er å finne i Bø kommune. Og jeg håper å kunne bevise det en dag 🙂

      Mvh Magne.

      Svar

  4. Posted by Glenn on 07.03.10 at 2:15 pm

    Jepp, dine mål skulle være innen rekkevidde.
    Har selv samme tanken om å finne halvparten av artene her i kommunen.
    Det som slår meg, er at selv om habitatene våre er ganske like, forekommer det svært forskjellige arter tilgjengelige. Om det er et slumpetreff, og kommer til å jevne seg ut aner jeg ikke. De foreløpige tendensene tyder på at det eren viss forskjell.

    Det kommende året vil gi svar på mye! 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

