overvintring som subadult?

Se hvem som satt i julegrana. Og der har den sittet i 15-16 kuldegrader. En ekte viking. Dictyna uncinata er en tøffing. Og det merkeligste av alt, da jeg satte den tilbake i treet etter at lys og pynt var på plass, kunne jeg ikke finne den igjen. Jeg visste hvilket skudd den satt på, men jeg klarte ikke å se den. Tenker vi overser langt mer enn det vi får med oss ute på skauen. Særlig av småtasser med kroppslengde på et par millimeter + som denne.

Kroppslengden og størrelsen på palpene kan tyde på at det er en subadult hann. En nesten voksen edderkopp som kanskje mangler kun ett hamskifte før den er ferdig utvokst. Det fikk meg til å undres litt. Ifølge Sven Almquists bøker (Swedish Araneae 1&2) opptrer Dictyna uncinata hannen som voksen i mai og juni. Det må bety en av tre ting:

  1. Almquists opplysninger stemmer ikke; D. uncinata har to voksenperioder per år.
  2. Almquists opplysninger stemmer ikke; D. uncinata forekommer som voksne hele året.
  3. Almquists opplysninger stemmer; D. uncinata inntar kun næring nok til overlevelse gjennom vinteren (ikke vekst) og foretar siste hamskifte først utpå våren. Det vil si at perioden som subadult strekker seg over ca. et halvt år.

Om noen har synspunkter eller kunnskaper om dette, som i tilfellet med alternativ 3 nok også vil gjelde flere arter, så legg gjerne igjen en kommentar. Finner jeg selv svaret, vil det komme som en oppdatering av posten.

5 responses to this post.

  1. Flott bilde det der! 🙂

    Jeg heller til alternativ 3.
    Har funnet endel subadulte arter nå i høst.
    Bla. fant jeg en subadult Clubiona pallidula hann i slutten av november. Den skal i følge Almquist være kjønnsmoden i april.
    Som et lite eksperiment, sparte jeg på denne krabaten, og puttet den i et terrarium. Nå rett før jul, svadde den det siste skallet og ble adult, 4 1/2 måned før tia.

    Tror det er innetemperaturen som fremskyndet prosessen, fremfor selve mattilgangen. Den åt svært lite.

    Tror med temmelig sikkerhet at det er temperaturen som styrer hele opplegget.

    At du fant denne ute i 15 kalde, viser bare hvor ekstremt tøffe disse dyrene er! Et fascinerende vesen er det. 🙂

    Blir nok flere turer i vinter for å lete etter edderkopparter på skauen.

    Svar

    • Jeg tror også alternativ 3 er rett. Men jeg følger deg ikke helt i tanken på at kun temperaturen styrer hamskiftet. Det tenker jeg må være et behov som følger av vekst grunnet god mattilgang. Men igjen, økt temperatur og endrede miljøbetingelser gir løfter om flere kryp å jakte på, så kanskje. Ting henger sammen der ute 🙂

      Det er mange underlige eksempler på hvordan livsvilkår/miljø kan påvirke både hormonproduksjon og biokjemiske prosesser. En befruktet mårhunn kan sette fosterutviklingen på vent et helt år om livsbetingelsene er dårlige. Rådyr som lever i tette bestander og med for liten mattilgang, føder oftere en kalv enn to som er vanlig, osv. Så kanskje har du rett angående edderkopper mht termoregulert hamskifte på våren.

      Svar

  2. Dette er jo en enestående mulighet til å drive litt forskning på. Fange noen eksemplarer, og gi dem litt forskjelige temperaturer, samt varierende matmengder.

    Eneste som er litt vanskelig i disse vinterstider, er tilgangen på fødeinsekter. Kanskje en må dyrke frem noen bananfluer? Vet de gjør det i forbindelse med andre «husdyr».

    Svar

  3. Tipper de takker ja til spyfluelarver. Alle sportsforretninger har det i disse pilkefisketider. Med litt varme klekker spyfluene også. Problemet er kanskje å finne ut hvor lite mat en edderkopp klarer seg på. Kanskje lignende forsøk er foretatt også. Det vet nok Åkra i så fall.

    Svar

  4. Det frister å prøve… 🙂
    Min edderkopp fikk riktignok innelys, og kanskje daglysmengden også har noe å si.
    Det er også store forskjeller på «adultperiodene» i andre sørligere land sammenlignet med Norge. Ved å sammenligne Roberts og Almquist vil man kunne oppdage spriken.

    Hvis jeg finner flere eksemplarer av en art som avviker ved å være adulte lengre/tidligere enn oppgitt i bøkene, bruker jeg denne nye informasjonen på «Edderkoppkroken».

    Svar

Legg igjen en kommentar

