interessant funn

Funn av ny edderkoppart i Norge.

Phaeocedus braccatus

Som nevnt tidligere, er sjansen stor for å finne både antatt sjeldne edderkopparter i Norge – de som står på rødlista – , samt hittil uoppdagede arter. Etter hvert som flere får interesse for disse åttebeinte krypene og begynner å lete i sitt nærområde, vil med stor sannsynlighet funn av nye arter komme. Siden månedsskiftet juni-juli i år, da jeg begynte å lete aktivt etter edderkopper, har jeg funnet nær 80 arter. Blant dem fire rødlistearter, og 15. august 2009 fant jeg også en hittil uoppdaget art i Norge; Phaeocedus braccatus. Når jeg skriver «fant jeg» er det en sannhet med modifikasjoner. Jeg jaktet edderkopper sammen med barnebarnet, og hvem av oss som fant den nye arten blant våre mange funn den dagen, er uvisst. Uansett ga det oss en skikkelig inspirasjon for å fortsette letingen.

I Norge nærmer vi oss 570 registrerte edderkopparter. I Sverige er tallet ca. 720. Sannsynligheten for at forskjellen i antall arter er så stor, er liten. Kanskje vil det bli oppdaget 50-100 nye arter i Norge de kommende år, når bare flere øyne begynner å lete aktivt og innrapportere interessante funn. I tillegg til den norske artslista over registrerte edderkopper, finnes også en liste over arter man kan forvente å finne her i landet. Lista inneholder cirka 100 arter, og Phaeocedus braccatus er å finne på denne listen.

Phaeocedus braccatus tilhører slekten Gnaphosidae, på norsk kalt Flatbukedderkopper. Slekten har 45 ulike arter fordelt på 10 familier – eller rettere sagt 11 familier – når mitt funn kommer i tillegg. Funnet ble gjort på Folkestadmogane (ca. 150 m.o.h.), et område 3 km nordøst for Bø sentrum, med mye nakent berg og store, åpne flater mellom glissen furuskog. I et tynt lag av jord og strø under stein og mose på bergunderlag holdt edderkoppen til, som en av flere flatbukedderkopparter. Dette er en type habitat det er rikelig av i Telemark, blant annet her i Bø.

Fototekst: Bildet viser min datterdatter Emilie under edderkoppjakt på lignende habitat hvor Phaeocedus braccatus ble funnet. Her har hun nettopp fanget en liten krabat som studeres med ivrige øyne. 

I Michael J. Roberts bok, Spiders in Britain and Northern Europe (Collins Field Guide), hevdes det at Phaeocedus braccatus er funnet sør i England, og at den er sjelden i Europa og Skandinavia, men at den finnes spredt. På et svensk utbredelseskart for arten, angitt i Sven Almquists bok Swedish Araneae, part 2, vises det til funn sør i landet. Videre skriver S. Almquist at perioden for voksne hanner er mai til midt i juli, mens den for hunnene er mai til midten av oktober. Det betyr at man kan finne både unge og voksne individer fra vår til høst.

Mitt eksemplar er en subadult (nesten voksen) hunn. Hunnens eggsekk er tilnærmet hvit med cirka 45 lysegule egg. Hos edderkopper flest, er det gjerne slik at hunnene er størst. Hos Phaeocedus braccatus blir hunnens kropp (uten bein) fra 4,5-6,5mm lang, mens hannen blir 4-5mm. Hunnene og hannene er ganske like å se på, men hannen har gjerne tydeligere tegninger (lyse felt) på bakkroppen. Phaeocedus braccatus beveger seg taktfast og ganske sakte, og de gjør noen små sirkelbevegelser med første og andre beinpar når de går.  Tredje beinpar er proporsjonalt korte relatert til øvrige arter i Gnaphosidae-familien.

Fototekst: Edderkoppbildene er blitt redigert av Glenn Halvor Morka som også omtaler arten her.

Det dukker naturligvis opp et spørsmål vedrørende funn av nye arter i relasjon til rødlista. Antar man at en art faktisk er ny, i betydningen nyankommet, i Norge, kan man ikke godt hevde at den er utrydningstruet. Tvert imot kan den være på frammarsj. Videre er en nyoppdagelse kun bevis for at den finnes her i landet – og, at den godt kan ha vært her lenge. Det kan endog hende arten er tallrik i Norge, men at den finnes spredt på få lokaliteter. Derfor er sannsynligheten stor for at Phaeocedus braccatus og andre nyoppdagede arter ender på rødlista i kategorien DD (Data Deficient = manglende data). Det spiller naturligvis også en viktig rolle for kategoriseringen hvordan artens utbredelse er i naboland, i Europa og evt. på verdensbasis. Ifølge M. J. Roberts kvalifiserer Phaeocedus braccatus trolig til en strengere kategori. Vår edderkoppkonservator Kjetil Åkra har allerede antydet at arten skal rett inn på rødlista.

14 responses to this post.

  1. Posted by Leyla on 17.11.09 at 8:26 pm

    Heia Magne 🙂

    Der satt den i boks!! Saa utrolig flott og ikke minst morsomt 😀
    Dette har du jaggu meg fortjent i aller hoeyeste grad 🙂
    Gratulerer saa veldig mye baade til deg og datterdatteren din, kan tenke meg at dette synes hun ogsaa er kjempemoro!

    Dette gir en fantastisk inspirasjon videre for leting..ahhhhhhhh saa moro! 😀

    Ha en flott uke 🙂

    Svar

    • Takk for den, Leyla!

      Det flotte med en felles interesse, er man også kan gledes over de funn andre gjør. Viktig å ha noen å fortelle til og vise til. Setter stor pris på engasjementet du og Glenn viser. Uten dere ville det blitt veldig stille. Og uten Glenn ville jeg sannsynligvis aldri startet med dette.

      Det at jentungen i tillegg er så ivrig, er prikk over i-en for meg, eller oss bestiser. Kona er ikke like ivrig på å samle edderkopper, men hun trives på tur og er ofte med ut. Kjekt å være to – eller tre 🙂

      Synes også det blir morsommere etter hvert som jeg lærer mer. Disse bildene ble lagret og «dyttet bort» fordi de var av dårlig kvalitet. Ikke så jeg noe spesielt i arten heller. Men når jeg nå bladde gjennom bildene stanset jeg med en gang og ante at det kunne være et interessant funn. Og voila!

      Nå har det blitt for mye kaffe og for lite søvn kan jeg merke. Må tidlig til sengs og ut og lete etter flere kryp i morgen. Hadde egentlig avsluttet edderkoppsesongen, men så kommer det meldinger fra dere om mange gode funn, og det blir på’n igjen. Deres iver og innsats inspirerer, og takk for det 🙂

      Klem fra meg 🙂

      Svar

  2. Gratulerer, Magne!!!

    Dette funnet fortjente du/dere. Jeg vet det ligger så mye arbeid forut for denne observasjonen, og da er en slik «premie» en fantastisk ting å bli belønnet med! 🙂

    Det gir en spesiell følelse å oppdage nye arter for Norge, og gir et ekstra kick til å fortsette arbeidet med kartleggingen.

    Jeg la denne flotte nyheten inne på «edderkoppkroken» med link inn hit, for at flere skulle få lese om oppdagelsen.

    Kjenner jeg gleder meg stort på dine vegne. 🙂

    Blir spennende å se om du greier å snoke opp flere individer av arten fremover!

    Mvh Glenn.

    Svar

    • Takk for det, Glenn!

      Jeg må vise til kommentaren til Leyla. Dere to er virkelig positive og inspirerende for meg. Ikke bare var du kilden til oppstart for meg, men du har bidratt hele veien med rettledning og tips, viktige linker og i det hele tatt.

      Da du fant en ny art i sommer, Xysticus luctator, syntes jeg det bare var helt utrolig. Ny art, liksom! Og så opplever jeg det samme selv. Det er bare helt rått! Og viktigst av alt, jeg har oppdaget en ny verden der ute, takket være deg og Annie. Det ble et veikryss i livet mitt, en ny og oppslukende hobby. Det gjør godt. At vi kan bidra til litt kartlegging og nyoppdagelser til glede for mange og til nytte nasjonalt, er bare stas.

      Takk også for billedredigering og link hit 🙂

      Hilser ærbødig med labben.
      Magne.

      Svar

  3. Posted by Leyla on 17.11.09 at 11:46 pm

    Og selvfoelgelig kommer det en klem i retur til deg 🙂

    Jeg skal si deg en ting Magne..Du er en like stor inspirasjonskilde for Glenn og meg. Det at du ble interessert i edderkopper og kom med paa «laget» har gjort det hele bare enda mer spennende og ikke minst morsomt. Det er godt aa oppleve at man kan inspirere, og det er godt aa bli inspirert, pushet til aa gaa videre. 🙂 Saa her kommer mange Tusen takk’er fra oss 🙂

    Klem sendes over fylkesgrensa 🙂

    Svar

    • Lagrer godordene og klemmen og tar med meg den gode følelsen inn i søvnen. I morgen blir det urinprøvekopper, termos og på med sekken igjen 🙂

      God natt 🙂

      Svar

  4. Nå har du forresten anledning til å sette et norsk navn på den hvis du ønsker! 🙂

    Svar

    • Det må bli «Seksflekket flatbukedderkopp». Det bør være beskrivende og lett å huske om man først har sett bilder av en Phaeocedus braccatus.

      Svar

  5. Ikke noe dumt navn det!. Skal sjekke ut om navnet er tilgjengelig.

    Svar

  6. Er det her du har gjemt deg:)
    Bare raskt innom, lagrer siden og kommer tilbake senere.
    Klem fra Frk_Meg

    Svar

  7. Du et lite PS: Skal dere være med i et gammelt eikeholdt med masse stor gammle velta osper er d bare og gi lyd.

    Svar

    • Frøken Meg.

      Ja, jeg er her fremdeles og blir nok en stund. Takk for at du kikker innom. Bloggeaktiviteten på hovedbloggen «litt av hvert» har det vært så som så med i hele sommer. Jakten på edderkopper har stått i sentrum siden månedsskiftet juni-juli. Tipper det blir mer skriblerier på begge bloggene utover i den kalde årstida.

      Halvråtne trær er superhabitat for mange edderkopparter, så ideen er absolutt god. Trolig har jeg mer enn nok å lete over her i Bø kommune, og også i nabokommunene, til å beskjeftige meg de årene jeg måtte ha igjen – også selv om jeg lever til jeg blir 100 🙂

      Klem tilbake 😉

      Svar

  8. Posted by Trond on 18.11.09 at 12:26 pm

    Gratulerer! Glimrende å se at edderkopp interessen i landet øker!

    Svar

    • Trond.

      Takk! Ja, det synes som om oppmerksomheten har fått et oppsving. Selv er jeg temmelig fersk i faget, men den innsatsen Glenn (Nunzio) har stått for i mange år, nå også sammen med samboeren, og all blesten de har skapt med sine mange funn og nettsiden han har
      http://www.edderkopper.net/index.html
      er gull verd. Nå er det bare å håpe at mange flere fatter stor nok interesse til å begynne å lete aktivt etter arter. Så langt antar jeg at registreringen er heller mangelfull over store deler av landet. Krysser fingrene!

      Magne.

      Svar

Legg igjen en kommentar

