hamskifte

I dag ble jeg vitne til en kraftanstrengelse av dimensjoner. Edderkopper vokser og må skifte skall fra tid til annen, og man finner stadig tomme skall rundt om. Jeg har undret litt på hvordan de foretar dette hamskiftet med alle beina og leddene, men jeg har aldri før sett det foregå, ikke før i dag. Det var et interessant skue som varte en time, og aktøren var den flotte myredderkoppen, Dolomedes fimbriatus.

Dolomedes fimbriatus 

Jeg hadde edderkoppen i en kopp ved siden av meg. Den satt der ganske så frisk og opplagt. Så måtte jeg foreta et nødvendig ærende, og da jeg kom tilbake minutter senere, lå edderkoppen pal på siden, og med alle beina samlet, strakt pekende ned. Som armene på en blekksprut, liksom. Jøss!, tenkte jeg. Hva har skjedd? Jeg kikket nærmere og fikk se at beina var surret sammen, liksom buntet, med en spinntråd.

Hadde jeg visst jeg hadde så god tid, skulle jeg avbildet dette, men jeg våget ikke å gå fra. Måtte følge med. Edderkoppen hadde forankret seg til siden av boksen, slått ei stram løkke rundt beina, og så begynte den å jobbe av seg ”buksa”. Det tok kanskje ti minutt. Deretter, og nå kommer bilder, ble den liggende urørlig, først på siden noen minutt og så  på rygg i cirka tre kvarter, før den kviknet til og kom seg på beina. Så ble den stående pal stille ytterligere noen minutt, før den begynte å strekke på seg.

IMG_9740

IMG_9741

IMG_9755

IMG_9750

IMG_9774 

Det skal ikke mye fantasi til for å forstå hvor sårbare edderkoppene er under hamskiftet. Da den buntet og bastet beina, gjorde den seg selv hjelpeløs. En hel time var den ute av stand til å forsvare seg. Blir jeg arbeidsledig, skal jeg vurdere å åpne hamskiftesenter for edderkopper, der jeg selv står for, og garanterer, trygghet og sikkerhet. Vet ikke riktig hvordan jeg skal markedsføre bedriften, men fornøyde kunder er jo god reklame.

4 responses to this post.

  1. Posted by fotoboksen on 28.08.09 at 6:55 pm

    De ville sikkert satt utrolig stor pris på det om du åpner et hamskiftesenter!
    Så spennende dette må ha vært å ta del i.. og utrolig flotte bilder!!

    Må jo gratulere med ny blogg også da. Håper det er i orden at jeg linker den opp fra hjemmesiden jeg er i ferd med å lage? Uansett skal jeg selvsagt legge denne siden blant mine favoritter.

    Ellers tittet jeg på bjørketegen som faktisk var avbildet i boken min, men den hadde liksom ikke den samme fasongen. Sjekket derfor inne på http://www.linerle.com og blant nebbmunnene fant jeg en kanttege som hadde den samme gropen på ryggen. Den som var avbildet der hadde imidlertid ikke det samme mørke feltet bak på ryggen. Regner med det finnes flere varianter av dem.. eller kanskje det kan være forskjell på hanner og hunner? Fint om du har tid til å ta en titt på den

    Svar

    • Takk 🙂

      Disse edderkoppene er utfordrende å fotografere. Av og til blir det bra, av og til ikke. De er urolige, mildt sagt, og verst er de små (1,5-3 mm). Sitter ofte både 1 og 2 timer før de roer seg såpass at jeg får stilt fokus. Artig likevel, men litt frustrerende inne mellom. Skal se på de tegene. Det er mange arter og variasjoner.

      Svar

  2. Flott bilde av edderkoppen og ja det er morsomt å ta bilder av de. Men det er som du sier de små er vanskelige.

    Svar

    • Det er ofte en tålmodighetsprøve. Må ha litt lang lukkertid også, for å forsøke å oppnå nok dybdeskarphet. De aller fleste bildene går i søpla. Godt man ikke bruker film lenger, det ville blitt dyrt.

      Svar

Legg igjen en kommentar

