Velkommen hit!

Bloggen Mine edderkopper er en egen blogg for mine edderkoppbilder. Edderkoppfotografering og interessen for disse krypene, er av relativt ny dato. Jeg leser og lærer mer om slekter, familier og arter etter hvert, og med god hjelp av en som har hatt stor interesse for emnet siden barndommen, finner jeg også ut hva de enkelte heter. I hvert fall de fleste.

Stroemiellus stroemi 2

Jeg har valgt å systematisere bloggen ved hjelp av arkfaner (sider), og bloggen vil forøvrig få samme mal som hovedbloggen «litt av hvert». Forskjellen er at arkfanene (sidene) bærer slektsnavn og inneholder kun bilder og artsnavn, mens kategoriene til høyre på hovedsiden vil komme til etter hvert som blogginnlegg om edderkopper blir til.

Stroemiellus stroemi 3

Det vil ikke bli mulig å kommentere på bildesidene (arkfanene), så eventuelle innspill må vi ta her på hovedsiden. Håper å få til severdig kvalitet på bildene, selv om den nok vil bli variert. En nylig foretatt investering i mellomringer til makroobjektivet, 10, 20 og 36 mm,  vil forhåpentlig gjøre det lettere å få bedre bilder av de virkelig små edderkoppene på 2-4 mm framover. Det blir litt prøving og feiling, og forhåpentlig framgang. Noen bilder tas i felten, også uten stativ, og det gir ikke alltid fototeknisk sett ønsket resultat. For å kunne kontrollere fotograferingen, må edderkoppene ofte fanges og fotograferingen arrangeres.

Skulle du som leser oppdage faktafeil i tekst og/eller artsnavn, setter jeg pris på å bli gjort oppmerksom på det. Her er det mange detaljer og varianter å holde styr på.

I de følgende poster vil jeg forsøke å presentere grunnleggende fakta om edderkopper. Litt om taxonomi, om anatomi, om viktige karakteristika for kjønns- og artsbestemmelse, mm. Noe informasjon vil jeg finne på nettet, men det meste vil bli oversatt fra boken Collins Field Guide av Michael J. Roberts.

6 responses to this post.

  1. Dette blir en spennende side å følge med på! Den er linket alle veier her nå.
    Ser du har klinket til med en stor myredderkopp. Hva var anslått lengde på den?
    Hele et år siden jeg har funnet en virkelig «rugg». Den var over to cm i kroppslengde.
    Fant en i går på ca 15 mm, men det er liksom ingenting når det gjelder denne arten.

    Svar

    • Takk for linke-service.
      Tipper den var ca 20mm. De har veldig lange bein, så de ruver og tar litt plass.
      Var ute i mørket i kveld med kone og datterdatter, hodelykter og samlekopper. Vi fant ti edderkopper, muligens flere like, så i morgen (i dag) blir det spennende å kikke nærmere på fangsten. Tror den minste blir en utfordring. Tror ikke den er mer enn 1-1,5mm. To andre funn var spennende, og jeg tror de er nye arter for meg. De dukker nok opp på sine respektive sider her etter hvert. Antar jeg vil trenge id-hjelp.

      Svar

  2. Posted by Kari on 28.07.09 at 9:35 am

    Toppen!! Jeg har vært ganske aktiv på edderkoppfronten selv i det siste. De er virkelig lekre! Og da er alle oppslagsverk og all informasjon ytterst velkomment. Jeg lenker ganske raskt opp hit jeg også. Er et nytt edderkoppinnlegg på vei hos meg, og da blir du nok omtalt i rosende ordlag 🙂

    Svar

  3. Dægern, der fant du Xysticus bifasciata også. Gratulerer! 🙂
    Har lett etter den i hele sommer, men har funn til gode av den.

    Hva slags habitat fant du den i?

    Svar

  4. Xysticus bifasciatus skulle det være. Nylatin er ikke lov, hehe…

    Svar

Legg igjen en kommentar

