gaupeedderkopp

Den 12. mai 2010 gjorde jeg et sjeldent funn ved Lonåa i Bø kommune, 250 moh. Ved å riste røsslyng over en plastboks havnet en Gaupeedderkopp (Oxyopes ramosus) i fangsten. Jeg hadde aldri sett en gaupeedderkopp og kjente den ikke igjen, men jeg tok den med hjem for å kikke nærmere i stereolupa. Edderkoppen var en hunn, bare drøye 2 mm lang, så det var ikke godt å se detaljer med vanlig lommelupe. En rask sjekk med VEHO-mikroskop fortalte meg at det var en juvenil hunn, og sjansen for å finne navn på den åttebeinte ble derfor betydelig redusert. Med dyr uten utviklet kjønnsorgan har man gjerne et identifiseringsproblem. Bildene ble også så som så, og jeg tenkte at denne kan jeg bare gi opp. «Ta den med tilbake og slipp den ut der du fant den», sa jeg til meg selv.

Men noe fikk meg til å nøle. Det var noe merkelig ved edderkoppen. Noe jeg ikke hadde sett tidligere. Øynene var annerledes plassert. Satt liksom i fire rekker, og seks av dem dannet en sekskant. To av øynene satt også merkelig høyt på hodet. Dessuten var disse seks øynene relativt store. Også det uferdige kjønnsorganet hadde noe eiendommelig form, og beina var reine piggtråden, med lange, grove og stive torner. Endelig var kroppen, også forkroppen, dekket av lange hår. Så nesten ut som om den hadde hentesveis på avveie,  med lange hår nedover øynene. Så, middelmådige bilder til tross, valgte jeg å legge ut bilder på Edderkoppkrokens forum. Og jeg fikk respons. Glenn Halvor Morka var først ute med å lansere gaupeedderkopp som rett identitet. Så kom Kjetil Åkra, vår konservator og fremste edderkoppekspert, som også kjente igjen krabaten og dro til med relativt kraftige vendinger til ham å være. Så jeg måtte forstå at dette var et spesielt funn. Og flere forummedlemmer kom til. Det var ikke tvil. Jeg hadde faktisk funnet en Gaupeedderkopp.

Ifølge registreringer som er gjort er Gaupeedderkoppen en sjelden art i Norge. Det ble gjort to funn i 1877,  ved Drammen og nær Oslo, og nylig ett funn nær Kristiansand i 2006. Mitt funn i Bø kommune, Telemark, 12. mai 2010,  er således det fjerde funn totalt, og det andre funn i nyere tid. Det er også verd å merke seg at dette funnet er gjort i innlandet, mens de andre er gjort nær kyst og fjord. Det kan love godt for flere forekomster i innlandet. Videre er det slik at arten har hatt god utbredelse i våre naboland og nedover i Europa, men den synes å være i tilbakegang mange steder. Dette kan skyldes endret arealbruk og bortfall av lyngheier i humide områder. Drenering av myrer kan f.eks. skape mikroklimatiske endringer på slike biotoper. Les også Artsdatabankens faktaark om Gaupeedderkopp, skrevet av Kjetil Åkra.

11 responses to this post.

  1. Skrevet av Glenn den 16.05.10 kl 3:49 am

    Det er bare å ta av seg hatten og gratulere med et formidabelt funn! :)
    Håper «gaupa» stikker innom linsa mi også etterhvert…

    -Glenn.

    Svar

    • Hei Glenn!

      Det er dette som er så merkelig, eller fascinerende, med hobbyen; man vet aldri hva som dukker opp hvor. Stadige overraskelser, og flest av det hyggelige slaget. Krysser fingrene for at du også finner gaupeedderkoppen. Ellers gjør det ikke noe om jeg får sitte og trone litt på den opplevelsen alene en stund til, du har jo gjort så mange oppsiktsvekkende funn. Er sikker på at vi har mange interessante funn i vente, kanskje allerede denne sommeren ;)

      Svar

  2. Skrevet av Gulli80 den 26.05.10 kl 7:51 pm

    Hei..
    Det var en tøff edderkopp:D
    Gratulerer med det spesielle
    funnet!!
    Klem

    Svar

    • Hei!

      Takk. Det var en stor overraskelse for meg da den viste seg å være en sjelden art mange har forsøkt å finne, uten min flaks :) Spennende dette. Og en ekstra inspirasjon er det at alle nye edderkopper for meg er også nye for Bø kommune, siden ingen har registrert edderkopper her før. Ha speilrefleksen klar med makrolinse på du også, for plutselig dukker det opp en sjeldenhet i nærområdet.

      Klem tilbake :)

      Svar

  3. For et kjempeflott funn.. GRATULERER!! :)

    Svar

    • Hei Inger Johanne :)

      Takk. Ja, det var et artig funn. Og det som er nesten like artig er at gaupeedderkoppen i løpet av de siste to månedene har blitt funnet på ulike steder i Sør-Norge. Arten var rødlistet og syntes sårbar og sjelden, men nye funn vitner om at bestanden er spredt og relativt god. Kan bli karakterisert som livskraftig. Det er en super nyhet.

      Magne.

      Svar

  4. Skrevet av Glenn den 18.07.10 kl 6:46 pm

    En annen ting som er veldig interessant, er at det ser ut som denne kanskje har flere tider på året den leker. Det ble funnet voksent individ i juni, mens de aller fleste er juvenile og subadulte nå.
    Skal bli spennende å se om vi finner voksne individer igjen om en måned.

    I hvilken form den overvintrer blir artig å finne ut. Kanskje den overvintrer i alle faser, både som egg, juvenil og subadult? Eller kanskje som adult også?

    Mye å forske i her. :)

    -Glenn

    Svar

    • @Glenn

      Har forsøkt å fange flere der hvor jeg fant den ene, men så langt uten hell. Tror ikke det kryr av gaupeedderkopper her, men den var selvsagt ikke helt alene. Det dukker nok opp flere funn fremover. Mulig håving er beste fangstmåte.

      Magne.

      Svar

  5. Skrevet av Glenn den 19.07.10 kl 3:04 am

    Jeg får komme ovnom en tur og svinge håven litt i de Telemarkske skoger.. :D

    Svar

  6. Hei :) jeg trur jeg har funnet en lignende type i dag, 27.09.2011. i Hokksund i Buskerud. Fant den hengende på paveliongen i hagen. så da lurte jeg på hvilken type art dette var. så jeg tok noen bilder. håper noen kan bekrefte om dette er en Gaupeedderkopp, for den lignet veldig når jeg sammelignet bildene med ditt funn.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

